Pierwsze noce niemowlęcia

Pierwsze noce niemowlęcia

Kiedy już powitasz noworodka w domu, odkryjesz, że schemat snu niemowlęcia bardzo różni się od Twojego.

Sprawdzony rytuał zasypiania

Poznaj wyjątkowy, 3-etapowy rytuał zasypiania: kąpiel, masaż       i wyciszenie. Badania klinicznie udowodniły, że ułatwia on dziecku zaśnięcie.

Kiedy już powitasz noworodka w domu, odkryjesz, że schemat snu niemowlęcia bardzo różni się od Twojego. Noworodki śpią dużo – większość śpi łącznie od 16 do 18 godzin na dobę, ale każdorazowo nie dłużej niż przez trzy lub cztery godziny. Przez pierwsze kilka miesięcy dziecko będzie zasypiać i budzić się
o każdej porze dnia (i nocy!). Częste budzenie się jest normalne.
W pierwszych tygodniach powinnaś szybko reagować na pobudkę noworodka – w ciągu około 30–60 sekund. Większość noworodków nie jest w stanie sama ponownie zasnąć.

Później, gdy dziecko jest starsze – około drugiego, czwartego miesiąca życia – możesz spróbować pozwolić mu samemu ponownie zapaść w sen.

Noworodek może budzić się z wielu powodów, ale najczęściej dlatego, że pieluszka wymaga zmiany lub jest głodny. Gdy lepiej poznasz swoje dziecko, będziesz wiedzieć kiedy i jak szybko reagować. Powinnaś również szybko reagować na nagłe zmiany schematu snu dziecka – mogą oznaczać chorobę, wzmożone tempo rozwoju powodujące zwiększenie apetytu lub ząbkowanie.

Każde dziecko jest inne

Sprawdź, po czym poznać, że Twoje dziecko jest śpiące. Wiele dzieci zaczyna grymasić lub płakać, kiedy są zmęczone. Inne będą trzeć oczy, ciągnąć się za uszy, a nawet wpatrywać się
w przestrzeń. Utul niemowlę do snu, gdy tylko zauważysz pierwsze oznaki zmęczenia.

Spanie na pleckach

W celu zmniejszenia ryzyka nagłej śmierci łóżeczkowej (SIDS) zawsze kładź swoje dziecko do snu na pleckach, nie na brzuchu. Dziecko powinno spać na twardym materacu, bez puszystej czy luźnej pościeli, bez przytulanek, poduszek czy ochraniaczy na bokach łóżeczka.

Różnica między dniem a nocą

Mimo że podczas pierwszych kilku tygodni dziecko jest bardzo nieprzewidywalne, możesz nauczyć je, że noc to czas na sen,
a dzień – na zabawę. Jeśli dziecko śpi w ciągu dnia, zostaw włączone światła i utrzymuj dźwięki na normalnym poziomie. Podczas karmienia dziecka lub zmiany pieluch stymuluj je, przemawiając do niego w ciepły i ekspresyjny sposób, poruszając jego rękami i nogami lub pokazując mu zabawki. Z kolei w nocy wyłącz światło lub korzystaj z nocnego oświetlenia, karm
i zmieniaj pieluszki dziecku spokojnie i w miarę cicho oraz ogranicz interakcję z dzieckiem, trzymając je delikatnie. Wkrótce zauważysz, że najdłuższe okresy snu niemowlęcia występują
w nocy.

Ustalenie rytuału zasypiania

Systematyczne rytuały uspokajają dziecko. Już na tym wczesnym etapie możesz ustalić rytuał zasypiania. Spróbuj na przykład regularnie kąpać noworodka w ciepłej wodzie, wykonywać delikatny, kojący masaż i zapewnić mu spokój przed snem. To pomoże mu się zrelaksować i ułatwi zapadnięcie w sen.

Nadrabiaj zaległości w śnie

Kiedy dziecko w końcu zapadnie w drzemkę, spróbuj sama się przespać. Chociaż możesz w tym czasie nadrobić zaległości
w obowiązkach, lepiej zrobisz, jeśli prześpisz się podczas drzemki dziecka.

COOKIE SETTINGS PANEL

1st Party cookies: Necessary Cookie = :: Enhancement =

When you refuse the use of - 1st or 3rd party - cookies, this site will not behave as designed due to the unavailability of cookies.

COOKIE SETTINGS PANEL

1st Party cookies: Necessary Cookie = :: Enhancement =

When you refuse the use of - 1st or 3rd party - cookies, this site will not behave as designed due to the unavailability of cookies.